Záleží z jaké strany se na to vše díváte . Pokud zastáváte principy EGOISMU , tak si budete lebedit jak mazaně je to napsáno . Pokud je ve vašem primárním základě vašeho nastavení nezištná pomoc a onen altruismus , tak buďto přehodíte výhybku na druhou kolej a nebo raději zůstanete svůj . Nicméně je v tom zabaleno něco co se mě zkrátka zkrátka nelíbí . (Ayn Randová odmítla altruismus a postulovala právo každého člověka sobecky usilovat o vlastní štěstí.Člověk musí být sám sobě cílem a následovat svůj vlastní racionální sebezájem.) - možná něco ze satanistického kultu ? Já bych se zde v recenzi raději nad tímto pseudodílem moc nerozplýval .
Ctnost sobectví? Ctnost?? Sobectví???
Učili vás celý život, že sobectví, egoismus je zlou morálkou? Že etalonem morálky je ten, kdo se obětuje, tedy altruista?
A zamysleli jste se nad tím, proč se každý mocichtivý diktátor vždy zaštiťoval altruistickou morálkou, a nikoliv egoismem? Proč každý, kdo chtěl ovládat druhé, apeloval na jejich ochotu se obětovat - pro národ, třídu, rasu, přírodu?
Ayn Randová poprvé v dějinách rozpoznala, proč je altruismus morálkou smrti - zatímco správnou morálkou je egoismus; racionální egoismus, tedy na rozumu postavený sebezájem.
Zamýšlíte-li se jen trochu nad otázkou morálky, tato kniha, ať už k jejímu názvu nyní přistupujete jakkoliv, ať už jej považujete za provokativní či ne, pro vás musí být takřka povinnou četbou!
Přeji vám stejně osvobozující zážitek, jaký jsem měl před lety při její četbě já.
Luboš Zálom
Skvělá kniha. Morálka uctívání sebeobětování pro ...
Skvělá kniha. Morálka uctívání sebeobětování pro druhé v sobě obsahuje neřešitelný rozpor. Sebeobětování nelze dokonale realizovat, ledaže by člověk spáchal sebevraždu. Lidé, kteří se obětují pro druhé, nemohou během svého života nikdy dosáhnout svého mravního ideálu. Žijí s trvalým pocitem viny z vlastní nedokonalosti. Sebeobětování pro druhé je nešťastný morální systém úpadku a destrukce. Pouze racionální sobectví je morálkou podporující trvalé štěstí a produktivitu, která jako jediná umožňuje pomáhat druhým v nouzi. Chcete-li se stát stát filantropy, pomáhat druhým lidem a přitom prožít šťastný život, čtěte tuto knihu.
"Jsem skladníkem ve šroubárně, k čemu mi bude nějaká kniha o morálce?" zní oprávněná námitka.
Většina knih o morálce je opravdu vhodná maximálně na podpal v krbu.
Tahle je jiná. Je to tom, jak žít prosperující a šťastný život bez strachu, bolesti a pocitu viny.
Všichni kazatelé falešné morálky sebeobětování nás obvykle staví před neřešitelné dilema.
Když se budeme chovat správně, morálně, budeme konat dobro, tak to bude mít drtivé dopady na naše životy. Budeme mít méně peněz, méně volného času, budeme zažívat více strastí a odměnou nám budiž pouze vnitřní pocit, že konáme správně.
Hodně kyselý pocit. Příkladem nám má být trpící vězeň v komunistickém lágru nebo dobrovolník, který zdarma pečuje o umírající na AIDS v Africe. Nedivím se, že s takovou morálkou nikdo nestojí o to, být morálním.
Opakem je prý nemorální člověk, který lže, podvádí, krade a parazituje na všech ostatních v důsledku čehož si užívá bohatství, přepychu a krásného pohodového života. Příkladem je třeba "úspěšný" prodejce hrnců na "zájezdech" pro důchodce, kterého po nocích žere svědomí.
Tito moralisté nám říkají, že cestou k úspěchu a štěstí je být nemorální a dobrem je prožít svůj život v mizérii sebeobětování.
Ayn Randová tuto morálku a rozpory z ní plynoucí odmítla a definovala novou. Pro štěstí bez strachu. Pro prosperitu bez pocitu viny. Morálku pro život člověka na zemi.
A seznámit se s ní za 119Kč je velmi dobrou investicí.