Pohádka pro dospělé
S. A. Fraňková, Knižní novinky, 6.6.2015
Gerald má dobře placenou práci, krásnou snoubenku, milovaného pejska, auto, peníze, bydlení práci. Prostě všechno na co si vzpomenete. Ovšem ráno. Večer už ne. Ráno totiž přestane jít kávovar. Pak Gerald zjistí, že ho opustila snoubenka – se všemi penězi a drahými dary, kterými ji zahrnul, a taky že mu zemřel jeho milovaný pes (to je asi nejhorší ze všeho). Tím to ovšem nekončí. Kromě dalších drobných protivenství, která se mu ještě přihodí, ho totiž posléze ještě vyhodí z práce, postupně ho dokonce několik lidí – včetně sousedky - zmlátí a na konci „úspěšného“ dne pro jistotu jeho dům ještě vyhoří, takže se nemá kam vrátit. Tak takhle začíná příběh Pád vzhůru Garyho Van Haase, amerického novináře a spisovatele žijící v Řecku (vydala JOTA v překladu Sabiny Čechové), který se dá považovat za opravdovou pohádku pro dospělé. Moralizující příběh v sobě nese jak poučení, tak i duchovní poselství a na nakonec vážné téma nečekaně snoubí až s groteskou! V originále se kniha jmenuje The Ticket (lístek) a právě díky němu dojde v příběhu ke šťastnému obratu. Zatím to na něj ovšem nevypadá. Neboť z někdejšího finančního makléře je takřka z hodiny na hodinu bezdomovec, který se špinavý a ubitý octne na ulici. Nemá šanci se vyspat, umýt, a ani komu vysvětlit co a jak se mu přihodilo. Začne tedy žít na ulici a navenek pomalu pustne. Uvnitř je to sice pořád on, ale koho zajímá, co si myslí bezdomovec? Pak ovšem potká Walda. Starý černoch je překvapivě bezdomovcem z přesvědčení - sám se kdysi dobrovolně vzdal majetku a odmítl se dál účastnit „krysího závodu“ (pro zajímavost - termín zpopularizoval R. T. Kiyosaki, autor knihy Chudý táta, bohatý táta), jak nazývá přistoupení na způsob života, který má jediný smysl: nucenou honbu za penězi, mocí a kariérou. Gerald jeho přístup zprvu nedokáže pochopit, ale začne starému Waldovi naslouchat a snaží se mu porozumět. Podle Walda totiž život na ulici znamená sice nepohodlí, ale zároveň umožňuje žít život bez splátek, hypoték, telefonů, nepříjemného šéfa a ubíjejícího zaměstnání – jinak řečeno dovoluje nebýt součástí nátlakového systému. Gerald si pro sebe aspoň začne vést jakýsi deník, kam si zapisuje, co všechno by změnil, kdyby měl peníze, jak by lidem, jako je nyní on pomáhal se znovu vrátit nahoru a získat ztracenou důstojnost. Kromě toho také pátrá ve své minulosti a ve svém svědomí, co kdy udělal špatně nebo komu ublížil – aby tak mohl lépe pochopit svůj „trest“ a měl vysvětlení pro to, co se mu přihodilo. Jenže ani to mu nepomůže se ze situace vyhrabat a tak se propadá stále hloub až jednoho dne skončí vyčerpaný na skládce, kde usne s přáním už se nikdy do tak mizerného života neprobudit. Tady tahle pohádka pro dospělé získá nečekaný zvrat. Když už totiž nemůže být hůř, přijde zásah shůry a nastane obrat. A příběh se z truchlivé romance v mžiku stává groteskní komedií. Gerald se probudí a v kapse najde nejen něco peněz, ale také malý zvláštní lístek, který se čas od času sám od sebe zaplní doporučujícím textem, telefonním číslem či výzvou. Ale i všechno ostaní je najednou jinak. Gerald je mužem, který vyhrál v loterii 20 milionů, který má vlastní restauraci, krásnou a milující ženu a který hlavně neváhá pomáhat dalším lidem, kteří si ho váží a uctivě ho zdraví na ulici na potkání. Tady se do příběhu jako dvě zvláštní komické figurky vrací také dva největší Geraldovi nepřátelé, lidé, kteří mu nejvíce ublížili. Bývalá přítelkyně Beth, a bývalý zaměstnavatel Carlos de la Caca. V této části vystupují jako párek dvou břídilů, kterým se dostává odplaty v duchu filmu Sám doma. Rozhodnou se Geralda obrat o jeho nové bohatství, ale ani poté když jim Gerald svůj kouzelný lístek věnuje, jako zle smýšlející lidé z něj nemohou mít užitek, protože kouzelný kousek papíru pomáhá jen těm, kdo si to zaslouží. A místo peněz moci a bohatství se jim dostane jen potíží a zaslouženého trestu. Pokud vás autor zaujal a máte chuť si od něj přečíst víc, máte šanci, byť jde o trochu jiný žánr. Kromě Pádu vzhůru je totiž Haas autorem dvou thrillerů. Obě knihy jsou napsané tak trochu ve stylu Indiany Jonese – a v obou je hrdinou malíř a dobrodruh Gart Hanson. V románu, kde se tak trochu odráží i místo autorova pobytu, nazvaném Ikona, pátrá po jejích padělatelích (č. XYZ, 2008), ve Vražedném šílenství (č. XYZ, 2010) se oproti tomu ocitá v jižní Indii a zabývá se jak padělateli umění, tak navíc i islámskými teroristy. Poznámka na okraj: pro Pád vzhůru si autor vybral celkem neotřelé téma a zajímavě je zpracoval. Umím si to docela dobře představit, jako předlohu pro hollywoodský film - pár podobných pohádek tohoto typu se tu už objevilo.