Popis: 1× kniha, vázaná, 408 stran, 24,5 × 28,8 cm, česky, anglicky
Ladislav Zívr (1909–1980) je bezpochyby jedním z nejdůležitějších představitelů českého moderního umění. Jako sochař se snažil využít všech podnětů, se kterými přišla evropská avantgarda – od kubismu přes surrealismus, civilismus až po imaginativní...
(...) Monumentální monografie obsahující vynikající barevné fotografie Ondřeje Poláka a zaštítěná zasvěceným úvodem Jaromíra Zeminy je vytvořena textem Jaromíra Typlta, podrobně sledujícím ve dvanácti kapitolách elastický proces zrání Zívrova sochařského názoru. Typlt připojil s Kateřinou Lokvencovou ilustrovaný soupis sochařského díla Ladislava Zívra obsahující 613 položek a také díky tomu se z monografie stala základní příručka mající trvalou hodnotu. Jádrem knihy je přitom výklad toho, jak se mladý romantik mohl stát významným umělcem. Zívr netvořil jenom sochy, ale vášnivě prožíval celou uměleckou situaci ve vztahu ke světu. (...) Posuzujeme-li přitom celkový obrys Zívrova sochařského výkonu, vidíme, že reagoval na světové sochaře, na Lipchitze, Laurense, Moora a Arpa, ale že dokázal tuto znalost využít pro vlastní tvorbu, pro její ucelenou jedinečnost. Právě v tom je asi Zívrův vklad do českého sochařství nejcennější.
Je nadstandardně rozměrná a výjimečně obrazově vybavená. Při prohlížení monografie sochaře Ladislava Zívra (1909-1980) by však neměl být především přehlédnut její autor - básník Jaromír Typlt. S interpretací života a díla Ladislava Zívra to totiž není jednoduché. V jeho tvorbě totiž můžeme nalézt svorník mezi avantgardou počátku minulého století a současnou uměleckou produkcí, který u nás nemá obdoby. Když se díváme na jeho sochy, jako bychom si listovali historií našeho moderního umění (...) A právě v tom je ta potíž: ze všeho si ukrojil kousek, ale jakémukoliv zařazení se vzpírá. Platí to nejen pro jeho umělecé, ale také občanské postoje.