Popis: 1× kniha, brožovaná, 136 stran, 12 × 19,6 cm, česky
Prozaická prvotina mladé ruské básnířky vyvolala v Rusku, ale i v zahraničí mimořádný ohlas. A to nejen pro její barvitý, a přitom drsně autentický styl vyprávění, mozaikovité propojení mnoha působivých životních příběhů a všudypřítomný humor.
...
Zatímco novinové titulky zvěstují o hartusení zbraní na ukrajinsko-ruské hranici, sáhl jsem po knize Rusko – vagon třetí třídy. Drobná, sympatická novela od autorky, o které jsem zatím neměl ani ponětí (ani jsem nemohl, v českém překladu jí zatím nic nevyšlo). Vypráví příběh Nikity, dvacetiletého citlivého chlapce, který se vydal objevit ruského člověka. Rozešla se s ním jeho Jája, anarchistka a studentská láska a on to bere jako zlom ve svém životě a výzvu k...
(...) Knihou výrazně rezonuje téma utečenců z válečných zón, především z Čečenska, a nezájem státu o řešení této otázky. Uprchlíci připomínají temné stíny, které vlastně neexistují, bez dokladů a práv na cokoliv se protloukají životem v ruských městech, nic si nenárokují a většinová společnost je přehlíží. Stát ale nepřehlíží ostatní občany. V novele je vylíčen především jako represivní instituce, která obyvatele měst prostřednictvím tajných služeb i policie kádruje, špehuje a vyhrožuje jim. Tato linie v knize získává až karnevalovou podobu, když tajní verbují transsexuálního prostituta, aby donášel na své klienty z politických kruhů. Do neproniknutelné pavučiny silových struktur je tak chtíc nechtíc lapen každý městský člověk. Cesta na venkov má proto ještě jeden motiv – útěk před věčným dozorem tajných služeb. Právě postřehy Natalie Ključarjovové o současné ruské společnosti dělají z novely poutavý, atraktivní text.