29.3.2024 | Zavřeno |
30.3.2024 | Zavřeno |
1.4.2024 | Zavřeno |
18.4.2024 | Zavřeno |
19.4.2024 | Zavřeno |
20.4.2024 | Zavřeno |
Po - Pá | 08:00 - 18:00 |
Sobota | 09:00 - 12:00 |
Neděle | Zavřeno |
Popis: 1× kniha, vázaná, 160 stran, 13,5 × 21 cm, česky
Nejnovější svazek esejů význačného germanisty českého původu je důležitým příspěvkem k poznání někdejší česko-německo-židovské kultury a odrazem autorova nedávného návratu k „českým“ tématům jeho badatelského i osobního zájmu. V textech věnovaných...
Johan Nepomuk Felbinger
(...) Dějiny v jeho pojetí nejsou něčím pevně daným a zákonitým, ale spíše tím, co je otevřeno interpretaci, abychom jim vtiskli nějaký smysl. O tom svědčí i jeho poslední u nás vydaná esejistická kniha s názvem Dějiště: Cechy. V tomto souboru deseti esejů autor přináší potřebné podněty k promýšlení otázek spjatých s národní identitou. Otázka, kým a jak je vytvářen (český) národ, je klíčová. České dějiny jsou zde představeny ve své ne zcela samozřejmé, ale přitom nebývale potřebné podobě.
(...) Český stát je reprodukován jako místo tradičně více-národnostní a mezi-kulturní, zakořeněné v pozitivním rozhovoru jednotlivých složek, v napětí mezi pohanstvím a křesťanstvím, v živlu českém, německém a židovském, které možná nebudovaly vždy v plné shodě, ale jejichž stavba je díky omezenému území nutně nazývaná společnou a jejíž schopnost přesahu výše zmíněné omezenosti je její záchovnou podstatou. Demetzovi Češi: Bolzano, Stifter, Urzidil bourají omezenou představu buditelské melancholie. Své pozice autor artikuluje ve stále živé provokativnosti: malé české dějiny jsou ty, kde se stává jediným tématem pouhé češství - samolibý nacionalismus, kroužící kolem sebe sama. Jako zkušený vysokoškolský profesor promlouvá stylem uvolněným a kronikářským, pokud jde o vzpomínkové obrazy, jinde striktně akademicky, jedná-li se o přednášky směrované pro vědeckou obec. Demetz testuje míru tolerance umělecké (vyvoláním představy Jiřího Ortena, který v protektorátních podmínkách překládá Rilkovy básně), ale ještě silněji a beze stopy sentimentu snášenlivosti občanské.