Geniální přítelkyně Eleny Ferrante česky

Denisa Novotná

Román Geniální přítelkyně tajemné autorky Eleny Ferrante, která dosud před médii pečivě střežila nejen své soukromí, ale i svou totožnost a tvář, je první ze stejnojmenné tetralogie, kterou přeložila Alice Flemrová.

Ta je dále tvořena tituly Příběh nového příjmení (vyjde na jaře 2017), Příběh těch, co utíkají, a těch, co zůstanou, Příběh ztracené holčičky , jejíž pojící linií je složité, bouřlivé, ale stále intenzivní přátelství mezi Elenou a Lilou, které se narodily a vyrostly v chudinské neapolské čtvrti.

Vypravěčkou jejich příběhu je Elena, která v úvodu prvního dílu ságy začíná už jako stará žena vzpomínat na dětstvía mládí prožité v poválečné bídě a zaostalosti, uprostřed přediva osobních příběhů obyvatel jejich čtvrti. Geniální přítelkyně tak pojímá události přibližně deseti let, během nichž se ze dvou žákyň první třídy stanou dospívající slečny a Itálie se z poválečné morální kocoviny a materiální bídy propracuje k prvním projevům ekonomického zázraku. Elena i Lila v sobě už od útlého dětství živí sen, že se jim podaří překonat hranice čtvrti, a to jak fyzicky, tak i obrazně, jelikož jsou obě vábeny oním neznámým velkým světem, v němž by mohly být slavné, bohaté, nezávislé. Nechtějí žít podobně jako jejich matky či jako spousta dalších žen, jež se plně podřizují vůli a rozhodnutím svých manželů, otců, bratrů a rezignovaně přežívají, předčasně zestárlé vlivem každodenní dřiny a ubohé nicotnosti svých životů. Název románu odkazuje jak k Lile, tak i k Eleně, protože přesně takhle vidí jedna druhou už od prvního setkání: jako tu geniální přítelkyni.

Román nabízí i průřez dějinami poválečné Itálie, s jejich změnami, traumaty i výhrami, jeho ústředním tématem je psychologická studie ženského přátelství a také vymezování, posouvání a průnik či stírání tradičních a konvenčních hranic mužského a ženského světa. Elena Ferrante svým románem věnovala čtenářům skutečnou „rozkoš z textu“ a mezinárodní úspěch celého románového cyklu (poslední díl se ocitl mezi kandidáty na letošní Man Booker International Prize) je plně zasloužený. Závěrečný díl se loni mimo jiné ocitl i v pětici finalistů nejprestižnější a nejsledovanější italské literární ceny Premio Strega. Záplava pochvalných recenzí v Itálii, ale také v USA či Velké Británii vyzdvihuje vypravěčské mistrovství, které činí z tajemné Eleny Ferrante jednu z největších žijících spisovatelek. V současné době se na motivy tetralogie, která pokrývá časový oblouk přibližně 60 let života hrdinek a dějin Itálie (nejen Neapole, neboť Elena později odejde studovat do Pisy a delší čas žije na severu země), připravuje 32 dílný televizní seriál (z produkce společností Wildside a Fandango), na jehož scénáři se podílí i autorka knižní předlohy.

O skutečnou totožnost Eleny Ferrante se literární obec zajímá už od počátku devadesátých let, kdy vyšla románová prvotina L’amore molesto (1992, Tíživá láska) osob(y) publikující(ch) pod tímto jménem. Mezinárodní úspěch tetralogie Geniální přítelkyně, tvořené romány L’amica geniale (2011, Geniální přítelkyně), Storia del nuovo cognome (2012, Příběh nového jména), Storia di chi fugge e di chi resta (2013, Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou), Storia della bambina perduta (2014, Příběh ztracené holčičky), dal podnět k intenzivnějšímu pátrání po její identitě. Univerzitní profesor Marco Santagata je na základě literárního zkoumání jejích děl přesvědčený, že za jménem Eleny Ferrante se skrývá historička Marcella Marmo; novinář Claudio Gatti, který zas sledoval tok peněz, přišel s odhalením, že je to překladatelka Anita Raja, manželka spisovatele Domenica Starnoneho. Existují i teorie, že autorem knih je sám Starnone, jiní spekulují o týmové spolupráci manželského páru, případně i dalších osob z okolí nakladatelství Edizioni E/O, které knihy Eleny Ferrante vydává.

   Ať už je Elena Ferrante kdokoli, v současnosti je kritikou řazena mezi největší žijící italské autory a týdeník Time ji v roce 2016 zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa. S jejím vypravěčským mistrovstvím, které není založeno

na narativních experimentech, ale na strhující síle výpovědi o těch nejzákladnějších lidských citových poutech, se už mohli čeští čtenáři setkat v románě Dny opuštění (2011).

   Její romány Tíživá láskaDny opuštění se dočkaly filmového zpracování (1995, r. Mario Martone a 2005, r. Roberto Faenza), nyní se na motivy tetralogie Geniální přítelkyně chystá v produkci společností Fandango a Wildside televizní seriál The Neapolitan Novels.

 

10.11.2016