Novinky z Arga na konci jara 2024

nakl. Argo

Český knižní trh produkuje denně 40 -50 titulů nejrůznějších žánrů. To je zhruba počet knih, který slušný čtenář přečte za rok. Ale nelekejte se - je v pořádku, že každého z nás několik tisícovek knih prostě mine bez povšimnutí. S těmi z Arga ale doporučujeme se alespoň blíž poznat.

Jan Novák: Zatím dobrý

Strhující, napínavý western, v němž se pětice mladíků s pistolemi postaví po zuby ozbrojené dvacetitisícové armádě východoněmecké Volkspolizei, a třem z nich se podaří prostřílet do svobodného Západního Berlína; jde o elegantně vystavěné umělecké dílo, jež umně využívá četných vypravěčských perspektiv a protikladných úhlů pohledu, aniž by sklouzlo do mravního relativismu. Nové vydání knihy, za kterou autor obdržel cenu Litera 2005 pro nejlepší knihu roku.

Za přejezdem změní Mašínové plán, raději pojedou objížďkou, všechny silnice stejně vedou do Prahy a delší trasa se jim zdá bezpečnější, ale po třiceti kilometrech okliky se jim najednou na zadní nárazník přilepí auto. Mašínové okřiknou Paumera, ať zpomalí, ale ten cizí auťák se nemá k tomu, aby je předjel, raději si od nich nechává prorážet vzduch, jenže proč? Proč by se jim někdo měl lepit na zadek teď v noci a tady na prázdné silnici? Co tohle má znamenat? Kdoví, třeba ten řidič jenom šetří benzinem, a tak Mašínové hlídají Paumera, aby dodržoval rychlost šedesát kilometrů v hodině, až je ta světla v zátylku pomalu zklidní, no a co, kostky jsou vrženy, Pepa znovu nabije svou pistoli, v autě to ostře zasmrdí střelným prachem, Radek má bouchačku nabitou, nemá cenu se ohlížet, proč, všechno už je dané, teď prostě udělají, cokoliv bude nutné. „Hele, von zahnul!“ Auto za nimi zabočilo na opuštěné křižovatce v polích náhle doprava, světla sklouzla stranou, a jakmile zmizela, tak je najednou těžké si představit, že jim vůbec kdy na zadním nárazníku někdo visel.

Leonard Susskind: Kosmická krajina

Klasický text jednoho z otců strunové teorie nás v kostce seznámí s vývojem hlavních směrů moderní fyziky od vzniku Einsteinovy speciální teorie relativity. Její příběh líčí jako nekončící a stále otevřenější dobrodružství zvídavého ducha fyziků, kteří s každým objevem zjišťují, že příroda je ještě záhadnější, než se dříve mohlo zdát. Živě a srozumitelně podaný výklad doplňují výstižné charakteristiky hlavních postav fyzikální vědy druhé poloviny tohoto období, s nimiž se autor dobře znal.

Představa, že se fyzikální zákony mohou měnit napříč vesmírem, je stejně nesmyslná jako představa, že může existovat více než jeden vesmír. Vesmír je vše, co existuje; mělo by to být jediné slovo, jež by z logického hlediska nemělo mít ani množné číslo. Zákony, jimiž se řídí vesmír jako celek, se nemohou měnit. Vždyť jaké zákony by řídily tyto změny? Nejsou snad i ony součástí fyzikálních zákonů? Fyzikálními zákony však myslím něco mnohem skromnějšího než ty grandiózní, všeobjímající zákony regulující všechny aspekty megavesmíru. Na mysli mám totéž, na co myslel obyčejný fyzik z 20. století, který se zajímal spíše o laboratoř než o vesmír, tedy zákony vládnoucí stavebním kamenům obyčejné hmoty. O těchto zákonech fyziky je naše kniha – ne o tom, co jsou zač, ale proč jsou takové, jaké jsou. Avšak dříve, než se budeme moci zajímat o otázku „Proč jsou takové, jaké jsou?“, je potřeba zjistit, co jsou zač. Co to je za zákony? Co říkají a jak jsou vyjádřeny? Úkolem této kapitoly je poučit se o zákonech fyziky v tom smyslu, v jakém jsme je chápali někdy kolem roku 2000.

Tereza Chvojková: Poslední věta

Ela obdrží po smrti milované babičky Apoleny svazek starých dopisů. Jsou plné keltských mýtů, ale také milostných vyznání babičky a jakéhosi Liama, a především odkazují na záhadné tajemství. Plná odhodlání rozkrýt Apoleninu minulost se Ela vydává do Irska. Chce najít autora dopisů a možná i svou „druhou rodinu“. 

Uplynulo přesně 185 dní od chvíle, kdy našla ve schránce obálku. Přišla sice na adresu babičky Apoleny, Elino jméno na ní však zářilo zřetelně a jasně. Víc na obálce nestálo. Jen babiččina adresa, její jméno a drobná větička na okraji obálky. S láskou Liam. Ele tehdy stačil jediný pohled, aby si všimla, že lepicí proužek na obálce opětovným otevíráním a zavíráním už dávno přestal lepit. Ušklíbla se a zamyšleně přejela ukazováčkem po lepicí pásce, tichém svědkovi oněch násilných vniknutí do babiččina soukromí. Nebo teď už Elina soukromí?

Martin Štefek: Perestrojka v Šamotce

Kniha zachycuje dynamiku československého komunistického režimu v letech 1985–1989 z perspektivy Rakovnických keramických závodů. Autor se věnuje politickému a hospodářskému vlivu mocenských sítí na fungování jednoho významného podniku v období pozdního socialismu. Poukazuje na složitost a proměnlivost vztahů ředitelství keramických závodů s mohutnou stranickou strukturou, zejména s celozávodním výborem KSČ. Líčením každodenních sporů o kádrovou politiku, výši plánu, modernizaci provozů či tzv. pracovní iniciativu vysvětluje složitost politických procesů a interakce centrálních, regionálních, místních a podnikových institucí. Hlavním tématem knihy je analýza konfliktů o implementaci zákona o státním podniku, schváleného v roce 1988. Autor na příkladu přestavbové transformace keramického průmyslu dokládá, že československá reforma druhé poloviny 80. let nezáměrně posílila podnikovou sféru a umožnila jí vytvářet vlastní ekonomické strategie, jež mohly být v nesouladu se zájmy stranických orgánů.

Georges Bess, Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži - limitovaná edice

Fenomenální francouzský výtvarník Georges Bess završil svou volnou trilogii rozmáchlých komiksových adaptací klasických literárních děl. Po Draculovi a Frankensteinovi sáhl lehce mimo nejstarší zdroje fantastických literárních žánrů a zvolil slavný román Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži.
I když však nejde o fantastiku, tento román nabízí stejně spektakulární obrazové možnosti, ať už jde o gotickou architekturu, bizarní postavy nebo kolorit středověké Paříže – a Bess toho využil naplno a úchvatně. Nesmrtelný příběh Quasimoda a Esmeraldy v jeho podání našel zobrazení a výklad, jaký při vší úctě přesahuje možnosti kinematografie, protože využívá způsobů vyjádření, jakými vládne právě jen komiksové médium.

Kjóko Nakadžima: Dlouhé loučení

Soubor vzájemně propojených příběhů starého pána Šóheie Higašiho, bývalého ředitele školy, postiženého Alzheimerovou chorobou. Postupná proměna dopadá na jeho manželku, tři dospělé dcery a vnoučata, kteří se pokoušejí vyrovnat s jeho stavem a během deseti let dennodenně řešit praktické problémy, jež testují pouta jejich vztahů. 

"Za tu chvíli, co jsem byla pryč, se Tokio tolik změnilo,“ pronesla po chvilce Mari, než začala o tom, co jim teď leželo na srdci. „A jakpak je tatínkovi?“ „Fyzicky se zdá být v pořádku, ale občas dochází k podivným incidentům.“ „Jak podivným?“ „Víš, že tatínek vždycky rád jezdil na kole. Teď si ale vyjíždí bůhví kam.“ „Přece by mohl mít nehodu! Snad by s tím měl přestat.“ „No jo, ale on nemá ponětí o nebezpečí, tak je těžké mu v tom bránit.“ „Ještě štěstí, že to není auto,“ poznamenala Mari napolo žertem. „Ne, vážně. On si nevšimne, co se děje kolem, a třeba místo aby zabočil doprava, klidně zahne doleva. Prý kolikrát do něčeho vrazí, spadne z kola nebo se odře o plot.“

Claus Mikosch: Malý Buddha

Půvabná knížka s mnoha užitečnými podněty nejen pro období, kdy si chcete odpočinout od každodenního shonu a necítíte se na příliš náročnou četbu. „Malý Buddha“ poslouží i jako průvodce, k němuž se čtenáři mohou znovu a znovu vracet. Pomůže jim uvidět celou řadu věcí jinýma očima a vytěžit i ze zdánlivě těžkých chvil pozitiva. Kniha byla přeložena do celé řady jazyků a v současné chvíli se dokonce připravuje seriál s malým Buddhou v hlavní roli. Pozor: Vhodné i pro nebuddhisty!

Byl jednou jeden malý Buddha. Každý den seděl pod svým stromem bódhi a meditoval. Dělal to rád a svoje místo pod starým stromem si zamiloval. Přesto mu však v životě něco chybělo, něco, co mu nemohly dát ani mraky na obloze, ani stromy na zemi. Postrádal skutečný život, postrádal přátele, nové dojmy. Vypravil se tedy na cestu a během svého putování potkával lidi, z nichž každý si sám pro sebe našel odpověď na to, co je v životě opravdu důležité. A malý Buddha pochopil, že štěstí vždycky sestává z maličkostí.

Dan Simmons: Hyperion

Ke kolonizovaným planetám pod správou Hegemonie Člověka se blíží mohutná invaze Vyvrženců, kdysi obyčejných lidí, nyní proměněných pro život v hlubinách vesmíru. Nadcházející válečný konflikt hodlají využít ke splnění vlastních, těžko srozumitelných cílů manipulativní umělé inteligence Technojádra, jež se vymkly veškeré kontrole.

V časopisech i na internetových blozích narážíme na spoustu žebříčků „nejlepších“ nebo „klasických“ románů žánru science fiction. Většina z nich se stává jablkem sváru a čtenáři zpravidla zarytě horují pro vyřazení některých titulů, aby stejně vášnivě bojovali za přidání svých oblíbenců. V takové rozohněné atmosféře se jen hrstce knížek podaří proniknout na všechny podobné seznamy. Hyperion je jednou z nich. Důvod je docela prostý. Je to dobrý, zatraceně dobrý román.

Jenny Colgan: Pojízdný krámek snů

Nina ze všeho nejvíc na světě miluje knihy a umí pro každého najít tu nejvhodnější. Jenže knihovna, kde pracuje, je zrušena a introvertní děvče se najednou ocitá tváří v tvář realitě. Jak to udělat, aby mohla dělat práci svých snů a našla při tom i sama sebe? Nina ze zaniklé knihovny zachrání spousty krásných knížek a rozhodne se, že si koupí starou dodávku a začne v ní provozovat knihkupectví. Jediná k mání je ale ve Skotsku, a tak se hrdinka vydá na dlouhou a nesnadnou cestu ke splnění svého snu - a jakmile na ni vykročí, začnou se dít věci...

Jenny Colganová (*1972) se narodila v Prestwicku ve Skotsku. Vystudovala Edinburskou univerzitu, šest let pracovala ve zdravotních službách, přivydělávala si jako kreslířka komiksových příběhů a vystupovala jako stand-up komička. V roce 2000 napsala svou první knihu Amanda’s Wedding a od té doby se věnuje psaní humorných romantických románů, které oslovují zejména současné mladé moderní ženy. V roce 2013 vyhrála její kniha Rosiin sladký krámek snů (Argo, 2015) cenu za nejlepší romantický román roku udílenou Asociací autorů romantických románů. Věnuje se také tvorbě sci-fi. Je autorkou románů vycházejících ze světa oblíbeného seriálu Doctor Who.

Ondřej Jireš (ed.): Trosky Země

Antologie Trosky Země přináší pět nových příběhů od hvězd české fantastiky. Každý se váže k jejich čtenářsky oblíbeným sériím. Ondřej Neff připomene svůj nejznámější svět Arkádie. Vilma Kadlečková cenami ověnčenou sérii Mycelium. Jan Kotouč nás zavede do Centrálního Impéria. Petr Heteša nechá vzpomenout na svůj Baltimore a autorská dvojce Jan Hlávka a Jana Vybíralová se vrací do světa Algoru.

Přestože Trosky Země spojují do jedné knihy „pouze“ pět příběhů, je to pětice velmi pestrá. Pestrá svými zápletkami, tématy, prostředím i specifickými hrdiny. Na druhou stranu je překvapivé, kolik drobných motivů se proplétá napříč celou knihou. Detektivní postupy, smrtonosné houby, nebezpečné technologie, lidská nostalgie i touha po lepší budoucnosti, a nakonec i motiv nejsilnější… že největším nepřítelem lidstva bude vždycky… člověk. Tohle jsou světy, hrdinové a příběhy, které stojí za to objevovat… a stojí za to se k nim vracet. Tak jako se každý rád vrací tam, kde je mu dobře.

Dan Simmons: Pád Hyperionu

Pád Hyperionu je velkolepé dobrodružství s nemalým myšlenkovým přesahem. V rámci fascinujícího příběhu zkoumá problematický vztah mezi lidstvem a jím uměle stvořenými inteligentními bytostmi, přemítá o složitých otázkách morální a etické zodpovědnosti a nabízí poutavou výpověď o zásadním významu empatie a lásky, hodnot, jež jsou „vetkány do vesmíru stejně pevně jako gravitace“. Stejně jako jeho předchůdce a dvojice pokračování o Endymionovi nadchne své čtenáře takřka na každé stránce.

Hyperion má můj obrovský obdiv – ale pravidelně si znovu čtu Pád Hyperionu. Právě v něm v mých očích postavy ožívají a jakožto spisovatel v něm nalézám nemalou inspiraci. Podívejte se na postavu Hafte Sorvalh v mých knihách Rozkol a Konec všech věcí a přes veškeré odlišnosti v jejím profilu spatříte něco z Meiny Gladstonové. K Pádu Hyperionu se často vracím, abych zkoumal jeho postavy a sledoval, jak bojují, prohrávají a vítězí. V této knize Hyperion padne (jak tvrdí sám název), ale celá série a Simmons samotný v ní povstávají. V rukou držíte to nejlepší z něj i z jeho ságy. Ať se vám líbí.

 

 

 

13.6.2024