Vlastníci jako kniha

Tomáš Weiss

Příběh z jedné vyhrocené schůze společenství vlastníků jednotek měl nejdříve premiéru jako divadelní hra Společenství vlastníků, filmová verze s názvem Vlastníci ale vznikala paralelně. I v ní zůstalo dění víceméně uzavřené v jedné místnosti a snímek stojí hlavně na skvělých hercích a břitkém dialogu. A proč si právě břitké dialogy jedné z nejlepších a zároveň společensky nejaktuálnějších her nepřipomenout v knižní podobě?

V názvu Vlastníci se skrývá i slovo vlast. A tak, aby nešlo jen o útrpné a frustrující čtení o schůzi SVJ, na které nemáte hlasovací právo, reprezentují jednotlivé postavy různé typy češství. Zahořklý komunista, současná podnikatelka, emancipovaná matka, všetečná důchodkyně, protivná byrokratka, ustrašený nováček nebo uhlazení mafiáni. Ti všichni tu po svém a přes sebe prosazují svá přání. Panoptikum národa českého aneb Čechy skřetům čili kdo neskáče okrádá vlastní rodinu. Knižní Vlastníky Jiřího Havelky s úvodem Petra Fischera provázejí fotografie z filmu i z natáčení, rozhovor s Jiřím Havelkou, jeho úvaha o divadle Sametová simulace a výběr z diváckých ohlasů na film.

A tady jsou některé ohlasy na film:

Tohle není film, tohle je surovej život.

.................

Nechápu jak tohle mohlo vyhrát cenu za nejlepší scénář, když tohle prakticky vyžírá Boha masakru od tvůrkyně jménem Yasmina Reza (tvůrkyně divadelní hry a scénáristka stejnojmenného filmu s Kate Winslet, Jodie Foster a Christophem Waltzem). Když tohle pominu, že jsem furt při koukání myslel na Boha masakru, tak film docela ušel.

............

Že by česká kinematografie měla ještě naději?

..............

Myslel jsem, že to bude veselohra, ale spíše jsem byl znechucenej. Je to vlastně stejně ubíjející a otravné, jako ty schůze, což je samozřejmě záměr. Palec nahoru.

..............

To nejlepší z našich lůzru a hnojů! Fantasticky napsaná a ještě lépe zahraná koncentrovaná kvintesence zmrdstí, maloměšťáctví, debility, přizdisráčství, vychcanosti, bonzáctví, afektovaného pičizmu a lopatistického egoismu pod jednou hnijící střechou. Absurdní karikatura? Ani hovno. Libovolný náhodný dvanáctičlenný výtěr z populace bude obsahovat nadpoloviční většinu těhle hovad. Už jen při pohledu sem (myšlena stránka komentářů, kde vyšel i tento text ‒ poznámka editora) je zřejmé, kolik těch pičusů nevydýchalo pohled do zrcadla, nebo nepochopilo, na co se vlastně vůbec dívají. Komedie? Ani hovno 2. Mrazivá tragédie, jejíž transpozice do makro roviny rovná se Babitch. Na naše poměry nebývalý sarkastický skvost, který oproti většinovým kinoprodukcím alá TV Hovna a Prima Hnooj vypadá jako Chamonix vedle Špindlu nebo chcete‒li jako luxusní belgická čokoláda vedle úplavičného průjmu. Za tohle zasloužíš pořádně zcákat záda, Jirko. Bravo.

.....................

To. Si. Delate. Srandu. Jestli je tohle komedie, tak uz fakt nevim.

....................

Když někde hraje Ramba, je jasný, že to nebude nedobrý. A tady do toho holka šikovná a celá parta jejich kolegů dali všechno. Bylo to tak strašně reálný, až se mi chtělo zakrývat si oči. Tohle znám, tohle jsem slyšela, tohle slýchám často, to je přesně ono, to snad není možný. Takové se mi hlavou honily myšlenky. Atmosféra, ze které se vám chce utéct, ale zároveň chcete víc.

...................

Já bych vraždil, výborné herecké výkony

...................

Panebože, do čehos tu duši dal. "Většina Čechů se chová jak kreténi" je nosné téma jenom v případě, že se kolem toho udělá pořádný, smysluplný film.

...................

Vážně museli udělat z Lábuse taky nakonec buzeranta? Jakože každý starý chlap, co nadává na gaye, je ve skutečnosti taky gay? To není žádné zrcadlo, to je názor debila, který takové lidi absolutně nezná.

..................

Zpočátku poněkud přidementnělá komediální karikatura se postupně mění v karikaturu bezmála psychothrillerovou, přičemž všechny její účastníky nesnášíte zhruba stejně, jako nesnášíte jim podobná sídlištní individua. Tereza Ramba boží!

..................

Neměl jsem ani tušení, že Jiří Havelka bydlí v našem baráku 😀

...................

Ghana, "embola", výtah, buzeranti, skrutátoři, debilita…Přepálená absurdní karikatura…A to jsem členem předsednictva sdružení vlastníků a v zaměstnání tajemníkem…

....................

Jeden z nejhorších (mainstreemvých) filmů co jsem kdy viděla. Scénář je úplně pitomý, bezduché vtipy jsou repetitivní už po třech minutách, trapné kostýmy, herecké výkony úplně strašlivé. 

...............

Konečne niekto prišiel nato, že keď musíme neustále točiť o tom istom, vieme obmieňať aspoň formu. A prekvapovať. Od určitého momentu som bol stopercentne presvedčený, že to tam celé vybuchne a oni ich (nás) v tom na koniec všetkých nechali žiť. Čo ste si zvolili, to máte; pri perfektnej titulkovej scénke z kúpelne, zrazení na kolená, keď sa do toho baráku, krajiny, sveta, rozhodnú priviesť ďalšie dieťa. Sme my vôbec normálni?

.............

Vždycky je fajn narazit na tvůrce, který nepostavil svoji kariéru na šablonách. 

..............

Takovou svini, co tu hraje Lábus jsme v českém filmu dlouho neměli, Tereza (nejde mi to přes prsty, ale napíšu to) Ramba tu naplno využívá všech poloh a náznaků, co tahle postava nabízí, Klára Melíšková (resp. její postava) by zasloužila průplesk za každý druhý slovo, David Novotný hraje takovýho dutohlava, že Pepek Vyskoč ze Švejka je jenom lehce mdlého rozumu a sází (a pokaždý perfektně) jednu hlášku za druhou, Stanislav Majer a Kryštof Hádek krásně dávkují správně pronesené věty a použité pohledy tak, aby si občas člověk nebyl jistý, jestli jsou to svině nebo ne, ale asi vůbec nejlepší je naprosto tupá, jízlivá, sprostá, za komoušů udávající paní Horvátová v úchvatném podání Dagmar Havlové. Tohle musí o jejích hereckých kvalitách přesvědčit i lidi, kteří jí nesnášejí jen z principu. Fakt víc takových filmů. Jsou to sice nervy, poslouchat homofobní a jinak urážlivé poznámky dvojice Lábus ‒ Havlová a to věčný Ing. z úst Kláry Melíškové, ale je to vynikající zážitek.

 

23.11.2020