Když dramatik dobude kina - Martin McDonagh a jeho 3 bilboardy

Tomáš Weiss

Komu něco říkalo jméno irského divadelníka, toho prapodivný název filmu 3 bilboardy kousek za Ebbingem spíš nalákal. McDonagh bývá pro přiblížení kótován Beckettem a Tarantinem. A vlastně ano - někde mezi černou ironií a metafyzikou se rodí kouzlo jeho dialogů a scén. Třeba i díky tomuto filmu víc čtenářů časem pochopí, jak skvělé čtení jsou špičkoví dramatici současnosti.

Podle některých zdrojů je Martin McDonagh v současnosti 2. nejhranějším dramatikem na světových divadelních scénách, hned po Shakespearovi. Jeho hry se vyznačují dokonale stylizovanými dialogy v úsporných větách, již zmiňovaným „filmovým“ střihem a scénami plnými explicitního násilí a černého humoru, který přechází do groteskní nadsázky. Autor vnímá svět jako kruté místo, kde neexistují žádné morální ani jiné hodnoty. Jeho postavami jsou obvykle primitivní figury ze dna společnosti, jejichž touhy jsou řízeny nenávistí, egoismem a vlastním pohodlím. csfd.cz

22.1.2018