Hlídej si svoje knihkupectví

Tomáš Weiss

Světový den knihy a autorských práv je 23. dubna. U nás se proměnil v akci Knihy mají zelenou. Jejím hlavním cílem je, aby si lidé znovu uvědomili, že knihkupectví, které mají rádi, je třeba si hlídat. Především v něm nakupovat, ale i vodit do něj děti a třeba si společně jen knihy prohlídnout a "osahat". Dobré knihkupectví polidšťuje místo, kde bydlíte. Takže - podporuj svého knihkupce nejen 23. dubna!.

Akce by zároveň měla trochu povzbudit knihkupce. Nemají zrovna na růžích ustláno, ale samo fňukání by nebylo k ničemu. Pokud je něco ohrožuje, měli by se hromadně ozvat a formulovat to, co jim překáží v jejich povolání a sami s tím nemůžou hnout. Akce by je měla zároveň povzbudit, aby našli nové možnosti a nápady jak lidi do knihkupectví přivést. Ne na slevy, ale na nějakou přidanou hodnotu! Akce by možná měla i varovat některé knihkupce, aby nezapadli se svým knihkupectvím do závějí mainstreamových, rychloobrátkových krátkodechých knih, které na ně nakladatelé valí čím dál víc.  

Knihy budou mít zelenou, když je budeme číst. Knihkupci budou mít zelenou, když u nich budeme nakupovat. Když k nim budeme chodit, budeme je nutit, aby nám sháněli knihy, které v knihkupectví nemají, protože se jim tam prostě buď nevejdou nebo si mysleli, že takovou knihu u nich nikdo nikdy hledat nebude.  Vyzkoušejte si svého knihkupce a uvidíte, čeho všeho je schopný.

Autor tohoto mudrování byl svého času knihkupec, Pravda - byla to zlatá devadesátá léta a bylo to v Praze. Od té doby je všechno jinak. I když možná všechno ne. Pořád záleží na dobrých knihkupcích a čtenářích, kteří si svoje knihkupctví hlídají tím, že do něj pravidelně chodí a nenechají ho pro pár krejcarů slevy, kterou jim jinde nabídnou, vykrvácet.

víc o akci a přehled doprovodných programů na www.knihymajizelenou.cz

Krátký rozhovor k tématu s výtvarníkem a spisovatelem Petrem Sísem:

Jaký je rozdíl mezi knihkupectvím v České republice a v USA?
„Mezi klasickými malými knihkupectvími rozdíl necítím. Mezi těma mega pak jen ve velikosti."

Jak vnímáte postupný zánik mnoha kamenných knihkupectví?
„Malá knihkupectví chybí a bolí to. Ty mega, které vytlačily malé, teď kvůli Amazonu a internetu také hynou. Mohli bychom to cítit jako zadostiučinění, ale tak to není...“

Hlavním tématem informační kampaně KNIHY MAJÍ ZELENOU je podpora klasických knihkupectví. Má podtitul „najdi si svého knihkupce“. Máte Vy svého knihkupce?
„Klasická knihkupectví jsou důležitá centra komunity a člověčenství. Své knihkupce mám, ale ubývají mi.“

Předpokládám, že ty oblíbené máte v ČR i v USA. Jaký je mezi nimi rozdíl a čemu by se měl jeden od druhého přiučit?
„Knihkupci jsou stejní – mají rádi knížky, dovedou fakticky poradit, pomohou ukázat směr.“

Jak  by  se  mělo  pomáhat  knihkupcům,  aby  jejich  obchody,  které  mnohdy  nahrazují  kulturní  a společenská centra, nezanikly?
„To je dobrá otázka. Pomáhat, jak to jde. Besedy, čtení, vysvětlování toho, že když knihkupectví zmizí, následuje velké osamocení.“

Jaká je nejoblíbenější kniha, kterou byste chtěl vždycky ve všech knihkupectvích najít?
„Já bych měl říct „Malý princ“, abych zůstal v roli, ale je to téměř neuchopitelné vybrat jednu jedinou knihu ze všech. Českých i světových. Vančura! Borges! Kundera!

22.4.2015