Popis: 1× kniha, vázaná, 277 stran, 29 × 30 cm, česky, anglicky, rusky
Kniha představuje určitý esej o životě ruského národa, kterému se přední česká humanistická fotografka věnovala téměř 40 let. Pohled na národ, který má potřebu ikon, svatých či politických. Renesance pravoslaví po odvržení komunistické ideologie....
Knižní pól 26. 9. 2015
Dneska začnu knihou, která mluví obrazem, přesněji fotografiemi. Dana Kyndrová fotografuje od roku 1976 Rusko. Stalo se jí největším tématem. Potvrzuje to monumentální publikace Rusové… jejich ikony a touhy, kterou vydalo nakladatelství Kant.
S definicí Ruska mají potíže i sami Rusové, připomíná v krátké předmluvě Jefim Fištejn. Ruská povaha se nedá zachytit nějakou jednoduchou větou, každý pokus o racionální charakteristiku uvízne ve zkreslení. Proto slova ikona a touha v názvu...
(...) U starších generací je názor na Rusy daný dekádami přítomnosti okupačních vojsk, koloniálním vazalstvím a vnucenou znalostí azbuky. Přesto snímky Dany Kyndrové nesuplují symboliku odplaty a nepídí se po sarkasmech. Autorku ostatně zajímají obecné lidské hodnoty, jež se konkrétní době a prostředí tolik nepřizpůsobují. „Fotografie je o životě,“ podotýká, „ale život není o fotografii.“ Rusové Dany Kyndrové nevyznívají coby netypičtí podivíni. Naopak, nedílně se zařazují mezi její ostatní dokumentární projekty, úspěšně završené knihami. Zvláště se doplňují s publikací Rituály normalizace, Československo 70.–80. let (2011). Komunismus vlastně nebyl revoluční tolik, jak se tvářil. Vždyť nové, rádoby světové náboženství utvářel podle osvědčených vzorců. Nadpis Rusové... jejich ikony a touhy rezonuje právě ozvěnou tohoto dědictví. Pověstmi obestřeného ducha Rusi lze ovšem zahlédnout jen nepřímo. Osobní poznatky fotografky přesto nepostrádají kýžený přesah.