Popis: 1× kniha, brožovaná, 180 stran, 12 × 18 cm, česky
Příběh falešného mesiáše ze 17. století není klasickou historickou prózou, ale psychologickým podobenstvím o sociálních rolích, které jsou nám světem vnucovány, a ze kterých chceme vždy znovu a znovu vystoupit, abychom nakonec zjistili, že to lze jen...
(...) Jako ve většině próz i v této zůstal Pavel Brycz věrný svému mozaikovitému stylu, v němž se střídají akční epizody naplněné prudkými dějovými zvraty s lyrizujícími i popisnými pasážemi. Stylizační pestrost posilují také - u autora ostatně nikoli neobvyklé - veršované vsuvky, zvýrazňující poetickou povahu díla. V něm se tak střídá pateticky vznosný, takřka kazatelský stylový koturn - například úvod zakončený formulí připomínající biblický prorocký text - s naturalistickými popisy sexuální náruživosti, životního hnusu, špíny a násilí, ale i s mystickými vizemi zázraků a čistoty. Dá se říci, že Pavel Brycz našel opět své téma, v němž se prolíná historický svět s náboženským podobenstvím, realita s imaginací v podivuhodně poetické směsici, nabývající takřka kouzelné účinnosti a připomínající známá díla "magického realismu".
(...) Historický příběh se ale v moderní interpretaci přetváří v antiiluzivní reflexi dějin - román se vzdaluje faktografické popisnosti a otevírá se spekulacím zživotnělým hutnou vypravěčskou bravurou. Již parafráze padlého anděla v názvu knihy mnohé naznačuje. Je-li padlý anděl navzdory svému pádu principiálně božím stvořením, pak Bryczův démon je vskutku postavou uhnětenou z nejtemnějších sil a její svatost je pouze vymodleným přívlastkem zbědovaných, očekávajících Mesiáše, zaslepenou oddaností ďáblu uprostřed pekla. Nezbývá nic božského či svatého, zůstává pouze ďábel přítomný mnoha dybuky v postavě Adama Jakobiho, Svatého démona. Pavel Brycz svou knihu opatřil žánrovým podtitulem legenda, a vskutku má něco s dávnými životopisci svatých společného: se skutečností nakládá poněkud výběrově, tak, aby vytvářela literárně logický příběh.